fredag 22 april 2011

Nässelsoppa och Martha Stewart fjäril

För ca 2 veckor sedan fyllde jag år och hade därmed lite kalas. Pengar var bland annat det jag fick. Så efter att länge suktat efter Martha Stewart fjärils stans så fick det äntligen bli en. Såklart har jag redan gjort ett kort =). Glitter och fjärilar precis det jag gillar. Papper från Panduro, Tilda '
summer blues'.


Idag har jag varit ute och dragit upp lite brännässlor (egentligen menar jag mycket men eftersom vi har extrema mängder så blir det lite i det stora hela) i trädgårdslandet. Vi måste börja dra upp dom nu om dom någon gång ska försvinna, finns ju liksom inget annat sätt, eller? Eftersom vi (jag och min make) har ett fadderbarn som är drygt 1,5 år så vill man ju inte gärna att han ska bränna sej om han kommer hit. Vårt fadderbarn är även min brorson. Sen vill vi ju ha bort alla brännässlor när Anton börjar springa omkring. Tror inte vi kommer lyckas få bort allt men man kan ju alltid försöka.

Eftersom jag höll på att dra upp nässlor så tänkte jag att det fick bli nässelsoppa idag. Så jag bjuder på receptet. =)

ca. 2 liter nässlor
0,5 gul lök
Smör
2 tsk mjöl
5 dl vatten
1 dl mjölk
Salt
4 hårdkokta ägg

Plocka och rensa och skölj nässlorna. Använd handskar.
Koka upp vatten i en kastrull.
Sänk ner nässlorna och koka i 5 minuter.
Häll av nässlorna genom ett durkslag.
Kyl ner de kokta nässlorna i durkslaget med kallt vatten. Hacka nässlorna.
Skala och hacka lök.
Fräs löken i smör någon minut, tillsätt nässlorna och fräs någon minut till.
Pudra över lite mjöl över nässlorna och rör ut det i nässlorna.
Häll i vattnet och mjölken. Koka upp.
Mixa soppan slät.
Smaka av soppan med salt.
Servera nässelsoppan med hårdkokt ägghalva och knäckebröd med ost.

Det här en variant av detta receptet Nässelsoppa-receptfavoriter


På denna bilden är inte soppan mixad eftersom mixern dumma sej för mej =/.


Nu blir det Så ska det låta, Markoolio är med, det har börjat bra iallafall.

1 kommentar:

  1. Åh, jag har varit sugen på nässelsoppa ett bra tag nu... Och jag blev ju inte mindre sugen nu. Jättefint kort!

    SvaraRadera